Kalvebod Fælled Skole
Type
Undervisningsbygning, 3-sporet folkeskole, 0-9. klassetrin (ca. 840 elever)Adresse
Else Alfelts Vej 2, København S, DanmarkAreal
11.560 m²Bygherre
Københavns Kommune Økonomiforvaltningen, Byggeri KøbenhavnIngeniør
Jørgen Nielsen Rådgivende Ingeniører A/S (konstruktion og brand)
Dansk Energi Mangement & Esbensen A/S (teknik)
Gade & Mortensen Akustik A/S (akustik)Landskab
BOGLÅrstal
Opført 2016-2018
1. præmie i interviewkonkurrence 2014Bæredygtighed
Lavenergi 2015, 38 kWh/m²/årPræmieringer og nomineringer
2019 Bygningspræmiering, Københavns KommuneFoto & video
Anders Sune Berg
Torben Eskerod
Astrid Marie Busse Rasmussen
Kalvebod Fælled Skole danner rammer om et levende fællesskab. Når skoledagen slutter, bruger forældre og beboere i området idrætssale og klasselokaler til sport, aftenkurser og samvær. Skolen er en lavenergiskole med en idræts- og bevægelsesprofil. Den er blevet et offentligt mødested i Ørestad Syd.
Kalvebod Fælled Skole ligger mellem fredet natur på Kalvebod Fælled og nybygget by i Ørestad Syd. Skolen er den første skole i København, der er opført efter folkeskolereformen fra 2014 og bygget med en idræts- og bevægelsesprofil. Målet har været at skabe gode, inspirerende vilkår for børn og voksnes skole- og fritidsliv. Fysisk bevægelse er indlejret i huset gennem en idrætshal, der ligger i midten af skolen.
Når skoledagen slutter, kommer fritidsbrugerne til. De bruger den udendørs boldbane, idrætshallen, kropseksperimentariet, musikfaciliteter, den lille gymnastiksal, madkundskab, håndværk og design, en række basislokaler, spiseområdet og auditoriet. Her trives samværet både dag og aften.
Cirklen, idrætshallen og fællesskabet
Den cirkulære grundform giver en logisk og rationel, rumlig organisering af skolebygningen. Resultatet er stor overskuelighed, afstemte dagslysforhold og et optimalt forhold mellem fordelings- og nyttearealer.
Idrætshallen ligger som en kerne der spreder sin energi til hele huset. Fra hallen breder en række rumligheder sig; først atrier der bæres af synlige betonsøjler i hele husets højde og giver udsyn til idrætshallen fra alle etager. Derefter følger etagernes ringe, der bølger ud og former fællesområder til samvær mod atriet og fortætter sig til klasselokaler og kontorer mod facaden. Stueplan rækker ud mod byen med ankomst- og spiseområder, auditorium, musikrum, omklædning og en lille sal.
På førstesalen ligger den store idrætssal og herefter følger tre etager; først indskolingen, dernæst mellemtrinnet og udskolingen øverst, hvor de ældste elever også kan bruge taget over idrætshallen som tagterrasse.
Et åbent møde mellem skolen, byen og naturen
Skolen ligger direkte ud mod fælleden mellem fredet natur og nybygget by. Ambitionen har været at skabe et sted, der giver værdi både til beboerne i Ørestad Syd og til skolebørnene. Det er derfor en skole uden afgrænsende hegn og barrierer mod naturen og byen. Fra de mange døre strømmer børn ind og ud i tæt kontakt med omgivelserne.
Også indefra klasselokalerne og kantinen oplever man den store natur. På samme tid er skolens uderum og boldbaner blevet et nyt byrum, der inddrager de nye omkringliggende boligkvarterer og skaber værdi i hverdagen for naboerne. Den nye by ved Kalvebod Fælled har med skolen fået et fælles mødested.
En lavenergi-skole
Kalvebod Fælled Skole er en lavenergiskole, der bruger 38 kWh/m2/år. Dette er opnået gennem et integreret energidesign med fokus på passive strategier og energieffektive, tekniske installationer. Der er udført avancerede dagslys- og indendørs klimastudier af hele bygningen. Der er et lavt energiforbrug til ventilation og en højisoleret facade med overhæng over store vinduespartier i stueetagen. Derudover har vi blandt andet arbejdet med naturlig ventilation i atriet, behovskontrolleret indendørsklima i hvert enkelt rum, nattekøling i sommermånederne og brug af energieffektiv fjernevarme.
”Mod er en af de centrale værdier, vi har på skolen og noget vi arbejder på at fremme. Eleverne kan på sikker afstand stå på balkonen og følge med i en leg nede i salen – uden at være nervøse for at blive trukket med ind i den, før de føler sig klar. Man kan godt lære at blive modig på afstand. Det er der nogen børn, der har rigtig meget brug for. Her virker den synlige og centrale idrætssal rigtig godt.”
– Astrid Brinch, pædagog Kalvebod Fælled Skole