NYHED 21. april, 2022

 

Restaureringen af Arbejdermuseet vinder Farveprisen 2022

Prisen blev indstiftet i 2006. Den gives til nybyggeri og restaureringsprojekter, hvor farvesætningen spiller en central rolle.

 

”Efter grundig overvejelse har komiteen besluttet at tildele Farveprisen til restaureringen af Arbejdermuseet – Europas ældste arbejderforsamlingsbygning. Lag for lag er gamle farver og dekorationer i den gamle bygning afdækket. Men i dag er ikke som i går; de genfundne farver er ikke brugt en til en – der er justeret, tilpasset og genfortolket. Som helhed er der tale om farver, håndværk og teknisk kunnen i et fornemt samspil,” udtaler juryen.

 

Arbejderbevægelsens Forenings- og Forsamlingsbygning i København, som i dag huser Arbejdermuseet, blev indviet i 1879 og fredet i 1983. I restaureringsprocessen har vores arbejde med farvesætningen været omsiggribende og meget detaljeret. Gennem en farvefortælling og genskabelsen af dekorationer ønskede vi at give en stemme til de arbejdere, der både har skabt bygningen og brugt den de sidste 150 år.

Hos Lundgaard & Tranberg Arkitekter har vi stået for restaureringen, og Nationalmuseets konservatorer og farvearkæologer har afdækket historiske farvelag med blandt andet ådringer, marmoreringer og skønvirkedekorationer. Malerarbejdet, der udført i et samarbejde mellem Gentoftemaleren, Sydkystens Malerfirma og Hvidtfeldt & Hansen, demonstrerer mestring af en lang række teknikker som f.eks. ådrings- og marmoreringsteknikker, som kun ganske få malere er i stand til at udføre i Danmark i dag.

“Jeg er meget begejstret for samarbejdet med malerne og har stor respekt for håndværket i malerfaget. De malere, der har været tilknyttet projektet, er kunstneriske sjæle med stort talent for deres arbejde. Til de særlige imitationsteknikker har flere af malerne anvendt pensler, som de har arvet fra deres far eller farfar, hvor der nærmest kun er ti penselhår tilbage, og som netop derfor er de allerbedste pensler til opgaven. De værner om deres værktøj og bærer på så meget historisk viden om malerfaget,” siger arkitekt og partner Signe Baadsgaard, Lundgaard & Tranberg Arkitekter.

Fortolkning ikke facitliste
Vi har fundet op til 15 forskellige farvelag og rester af dekorationer, der rækker tilbage til 1879. Men farvearkæologien kunne ikke aflæses 1:1 som en facitliste. Det krævede bearbejdning og fortolkning, da farverne kunne have ændret sig med tiden. Resultatet af vores analyse af bygningen var, at ingen farve skulle stå alene. Alt pegede på noget andet. Hver farve eller dekoration skulle kunne spejle sig i en anden farve eller dekoration, så der blev skabt en harmoni med både klangbund og mellemtoner.

Overordnet set var vi optagede af farvernes evne til at skabe hierarki i rummene og i bygningsdelene og at afstemme og fintune tonaliteten i farvesætningen. Det var vigtigt for os, at man efter restaureringen ville kunne skelne hvert enkelt delelement. Alle detaljer og stilmæssige træk skulle have lov til at træde frem, samtidig med at bygningen skulle fremstå som ét, sammenhængende værk.  Hvert eneste rum skulle undergå en forvandling fra bare at være et rum til at være dét særlige rum.

 
 

Arkitekter Signe Baadsgaard og Anita Lindholm Krak på arbejde i Pio-salen.

 
 

Egetræs- og finerådringerne bindes sammen med væggene ved hjælp af okkerfarvens varme tone. Okkerfarven i Festsalen fremstår ikke 100 %, som den engang var. Det handlede om at finde en tone i okkerfarven, som binder alle festsalens elementer sammen og skaber en helhed

Pio-salen har fået en grøn farve med imiterede mahogni-fyldningspaneler på væggen. Ideen var, at den grønne farve skulle spille sammen med de grønne nuancer i festsalens glasloft og de grønne blade i trappens skønvirkefrise. Farven har derfor en naturlig genklang i samspil med de øvrige farver og dekorationer.

Stauningsalen har fået farven dodenkop, en mørk aubergine malet i linolie. Denne farve har oprindeligt været i rummet omkring 1913, og giver sammen med træværkets mahogniådringer rummet sin egen særlige karakter og understreger det rumlige hierarki i samspillet med Festsalen og Pio-salen.

Inden restaureringen var der malet med plastikmaling fra vindfanget og op ad trapperne. Marmoringer, ådringer og Skønvirkefrisen er malet af Gentoftemaleren og Sydkystens Malerfirma. Overvæggene og skyggelisten af Sydkystens Malerfirma,

For at finde den helt rigtige tone til festsalens okkerfarve, er der blandet over 100 forskellige farver på basis af linolie og oprindelige pigmenter. Farven blev malet op på store tavler, der blev sat i forskellige belysninger for at justere til den helt rigtige farve.

 

Komiteen bag Farveprisen er: Arkitekt Lone Wiggers, Danske Arkitekter, rektor, arkitekt Sven Felding, Kunstakademiets Arkitektskole, projektkonsulent Ann Bergithe Trampe Broch, Bygherreforeningen, billedkunstner Bodil Nielsen, Akademirådet, tidl. malermester Leon Telvig, malermester Jacob Jørgensen, direktør Ole Draborg, Danske Malermestre og malermester Per Vangekjær, formand for Danske Malermestre.

 Farveprisen uddeles af Danske Malermestre og finansieres af Kirsten og Freddy Johansens fond. Overrækkelsen finder sted onsdag den 11. maj 2022.

 
 
Forrige
Forrige

Næste
Næste