Ofelia Plads
Type
Byrum
Underjordisk parkeringsanlægAdresse
Sankt Annæ Plads 36, København, DanmarkAreal
Byrum 16.000 m²
P-anlæg 17.800 m² (500 P-pladser)Bygherre
Kvæsthusselskabet A/S
RealdaniaIngeniør
COWI A/STrafikrådgiver
Via TrafikLandskab Ofelia Plads
Lundgaard & Tranberg Arkitekter
Julie Kierkegaard A/SLandskab Sankt Annæ Plads
Schønherr Landskabsarkitekter
Lundgaard & Tranberg ArkitekterKunstnerisk rådgivning
Finn Reinbothe
Steen HøyerLysdesign
FortheloveoflightÅrstal
Opført 2013-2016
Design 2010-2012Præmieringer og nomineringer
2017 Mies van der Rohe Award 2017, shortlisted
2016 Foreningen Hovedstadens Forskønnelses DiplomFotograf
Jens Markus Lindhe
Lundgaard & Tranberg Arkitekter
Ofelia Plads er et storslået og populært byrum i hjertet af det historiske København. Projektet har skabt et levende byliv, hvor der før lå en færgerterminal og løst de trafikale udfordringer i området. Man mødes på den store trappe i havnebassinet eller ude på molen med volleybolden, til drinks, koncerter, yoga eller til et øjeblik alene mellem himmel og hav.
Projektet består af: omdannelse af en færgekaj til en mole med 10 pavilloner, et underjordisk parkeringsanlæg i tre etager og bearbejdning af kanterne mellem byen og havnen i hele området. Det var oprindeligt en del af vores konkurrenceforslag til Skuespilhuset i 2002 og fuldender nu vores vision om at skabe et levende, sammenhængende byrum fra spidsen af Kvæsthusbroen til Nyhavn.
Omdannelsen af Sankt Annæ Plads er også en del af projektet. Her er der skabt nyt liv i af byens fineste gaderum. Det har vi gjort ved at nedlægge p-pladser, indsnævre kørebaner, skabe bredere fortove og en bredere grøn midte.
Et levende byliv
Den store mole er et sammenhængende areal med belægning af mørk, rillet beton i store felter. Mod nord kiler pladsen ned som en rampe og forsvinder under vandspejlet. Pladsen er møbleret med en serie mindre tombak-beklædte pavilloner. De danner lette, nutidige rammer om livet på molen med funktioner som café, toiletter, billetsalg, nedgang til p-kælder og et scenetårn til udendørs skuespil og koncerter. Pladsen er også gjort klar til opstilling af storskærme og midlertidige overdækninger og udstyr til forskellige sportsgrene.
Selve havnen er gjort tilgængelig via trapper og anløbsbroer flere steder. ’Kyssetrappen’ i det indre havnebassin ved foden af Sankt Annæ Plads er en trækonstruktion i hele bassinets bredde, der bruges til alt fra koncerter til solbadning.
Nye standarder for underjordisk parkering
Under molen ligger et parkeringsanlæg i tre etager. Det sætter nye standarder for underjordisk parkering med dagslys, der når ned på alle niveauer og et storslået fordelingsrum, der binder anlægget sammen med byrummet ovenpå. Parkeringen har aflastet biltrafikken i området og gjort det muligt at åbne Sankt Annæ Plads for bløde trafikanter og fodgængere.
Klimasikring af hele Frederiksstaden
Vi har arbejdet på omfattende integreret klimasikring af både Ofelia Plads og byrummet ved Sankt Annæ Plads, der er en del af sikringen af hele Frederiksstaden. P-anlægget under molen er sikret med højvandsspærre mod indtrængende vand. Pladsen er både regnvands- og skybrudssikret og leder nu overskydende vand væk fra huse og ud i havnen bl.a. via det grønne anlæg, der løber i midten af gaderummet. Under ‘Kyssetrappen’ ligger et forsinkelseskammer, der kan optage op til 9 millioner liter vand ved kraftige skybrud i byområdet.